1/08/2011

Sovrutiner.......

Just nu är han hopplös!!!
Williams sovrutiner är att han vaknar ca 09 på morgonen om det inte är dagis. Sover på dagen ca klockan 13-14:30. På kvällen vill han helst vara vaken lika länge som vi "ca. kl 23-24" Får jag han att somna vid ca 20:30 så vaknar han efter nån timme och kommer ut till oss och sen vill han inte somna förrän vi går och lägger oss.

Jag vill att han ska vakna klockan 08, sova på dagen kl. 12-13:30 och somna för natten senast klockan 20.

Är så trött just nu för man får ligga bredvid honom i minst en timme innan han somnar. Ikväll är det nu 1,5 timmar och han vägrar somna. Martin har tagit över sovandet nu.
Jag vill absolut inte köra "gråt dig till sömns" och "5 min metoden har vi testat men då blir han hysterisk. Vad har ni för rutiner?? William blir hysterisk om han inte får ligga och gosa och hålla handen innan han somnar. Klart det är mysigt men då ska det inte ta mer än 20 min. Jag vill ha några timmar själv på kvällen för det tar lite energi av en att inte kunna slappna av själv. Just nu har jag ingen ork. Hade han haft den sovrutin som jag vill han ska ha så hade han varit betydligt piggare när han ska upp till dagis. Jag kan inte ligga och natta han såhär länge när det kommer en till. Har ni några tips på snälla sovrutiner??

5 kommentarer:

Tessan sa...

Lite "hustips" om hur man lättare kommer till ro. Doften av lavendel gör att man bli lugnare och har lättare att sova. Finns tydligen lavendelnallar en del använder till sina barn.
Att äta mandariner innan man ska sova ska också gör att kroppen slappnar av och har lättare att sova.

Elisabet sa...

Ska testa. Tack för tipset=)

Sandra sa...

är du inte medlem nått föräldra forum?

Elisabet sa...

Nej jag tycker det är bättre att googla allt=)

Malin sa...

Olivia har bra sovrutiner, och vet inte vad vi gjort för att lyckats med det =)
Men tips kan jag kanske ge iallafall.
lavendelnalle har vi, Olivia älskar den.Hon äter sin gröt vid 19 och efter det tills det är dax att sova så aktiverar inte vi henne. Om hon vill leka själv så är det ok ,men vi sitter i soffan typ. Då har hon kommit ner i varv och somnat på 5 minuter när vi lägger oss 20.00.