4/18/2011

Nu närmar det sig....vecka 39!

Jag
Nu får den gääärna komma ut. Ska bli jättespännande att se Willes reaktion på sitt lilla syskon. Han älskar bebisar men det kommer säkert bli jobbigt för han eftersom han är så mammig. Slemproppen gick idag så snart så sätter det fart hoppas jag. Fredag tycker jag låter bra för då har Wille haft sitt kalas och Martin behöver inte ta ut sina 10 dagar under helgen=) Är inte orolig ett dugg inför förlossningen men jag vet ju att jag kommer vara bedövad av smärta i hela kroppen. Förhoppningsvis så är det värt det....jag menar så man verkligen kommer hem med en liten. Man är säker först när den lilla är ute och andas menar jag. Mitt missfall var mycket värre än förlossningen av William. Först ligga med värkar i 15 timmar , inte bli trodd av läkarna när man känner att nåt är fel och sen inte få ut nåt av det. Otroligt obehagligt och jag önskar ingen att gå igenom ett sent missfall. Nu ska vi vara positiva.....denna lilla är sprattligare än sprattligast=)

Barnet

Barnet är ungefär 50 centimeter långt. Det har vuxit färdigt nu men kan fortsätta öka i vikt. Allt handlar nu om att förbereda sig på livet utanför din trygga mage. Barnet producerar fett för att klara sig i kylan utanför magen. Levern och hjärtat lagrar näring för att ta till vid syrebrist under förlossningen. Näringen hjälper även det nyfödda barnet att klara sig utan föda det första levnadsdygnet.
Vikt: 3 450 gram.

Mamma
Symfus-fundus är nu 33-38 centimeter. Kanske du känner dig som en jätte. I början av graviditeten är livmoderhalsen riktad bakåt för att hindra att öppningen vidgas. Nu ändras riktningen och livmoderhalsen kortas ner några centimeter. Du kan känna dig tung och trött samt ha kraftiga förvärkar. Men härda ut, snart är förlossningen här.

Inga kommentarer: