9/01/2009

Togs visst illa upp ändå ....

som jag svarade på frågorna så är det väldigt individuellt, men jag vet att dom har problem med hygien på dagis och skolor i hela landet. Även inom vården!! Jag har sett ganska äckliga saker när jag jobbat inom vården. Personal som inte använder handskar när de tvättar patienter som skitit ner sig och personal som petar sig i näsan innan dom delar fika till de äldre är ett av många exempel. Jag står ändå för vad jag tycker. Hänger inte ut en yrkesgrupp utan bara vissa människor som skiter i hygien. Tack för kommentaren.

4 kommentarer:

Elaine sa...

Ja det är det jag tror att det kan vara. Jag tror inte vi har något planerat på söndag, så en fika kan va mysigt. Men vi kan väl höras närmare helgen.

Kram

Anonym sa...

Hur ska man göra med fötterna då?
Alla skitiga fötter som drar runt skit, fotsvett och smittor? Kommer inte din unge få leka på golvet och ha sina leksaker där?
Läste att du hade katt. Dom brukar ju krafsa i sin låda och sen glatt gå där ifrån. Hur mycket bakterier tror du dom tassarna drar runt. Iofs så är ju katter renliga djur men jag har aldrig sett en katt som tvättat tassarna direkt efter dom varit på lådan :-)

Visst ska man vara noga med hygienen men det ska väl inte gå till överdrift.

Elisabet sa...

Fötterna är väl ändå inte samma sak. Med händerna så pillar man lite vart som helst. Vår katt går ut och har ingen låda inne. Är endast inne för att äta. Ni verkar inte fatta vad jag menar. Förkylningar sprids genom att man är och tar tex på ett dörrhandtag där någon annan varit som haft förkylning och sen tar du där och kanske tar dig själv i munnen. Detsamma gäller absolut inte fötter. Förstår ni inte det så orkar jag inte ens förklara mer. Det är väl en självklarhet att man ska tvätta händerna!! eller är människor verkligen så grisiga?? Klart ungar ska få skita ner sig, men det är en viss skillnad på grus å jord jämfört med bakterier från sår eller förkylningsvirus! Jag har aldrig sagt att det ska gå till överdrift men man måste väl ändå tvätta händerna efter toalettbesöket och låta bli å peta in fingrarna i nån annans barns mun tex!

L.J sa...

men du, fötter? katter? vad i hela friden har det att göra med att folk medvetet knölar in fingrarna i munnen på pojken.
bara så du vet så är fötterna som
ny steriliserade kirurgverktyg jämfört med händerna, hur många förkylnings,influensa och magsjuke virus tror du smitta via fötterna?
noll, såvida någon inte sitter och suger på stortån eller något.
och vad tror du dom flesta fallen
av salmonella och matförgiftning kommer ifrån,,jo p.g.a dålig handhygien.
jag skulle personligen bli skitförbannad om någon människa skulle stoppa fingrarna i
mun på mina barn, det tillhör ju folkvett att man inte gör så.
jag är mycket väl medveten om att
man inte kan skydda barn mot sjukdomar hur länge som helst, men
man behöver ju inte utsätta spädbarn i onödan.
nä elisabet du har helt rätt, och
det du gör går inte till överdrift
på något sätt.

här är ditt svar på hur man gör med
fötter och katter,,,,,MAN STÄDAR